Sunday, August 14, 2011

Malailat Jibril tetamu pertama bila ditimpa musibah

Bismillahirahmanirrahim
Assalamualaikum


Alhamdulillah, dah berbuka.. (berbukalah sangat) ... sekarang kita ada di dalam zon pertengahan bulan ramadhan iaitu zon pengampunan dosa-dosa oleh Allah. Ramadhan terbahagi kepada tiga, Awal ramadhan dipenuhi dengan keberkatan, pertengahan Ramadhan pula ialah bahagian pengampunan dan yang bahagian akhir ramadhan adalah kebebasan daripada api neraka.

Baru-baru ni aku and family aku diduga  dengan ujian Allah, ujian apa biar kami je yang tahu. Aku rasa macam-macam, kalah ikan siakap tiga rasa. Ada sedih, bengang, geram, benci, risau, malas, takut dan akhirnya Alhamdulillah aku rasa bertuah sebab diuji. Allah saja nak tahu tahap keimanan daripada kita.

aku ada terdengar dari ceramah agama yang menyatakan,Allah menghantar Malaikat Jibril untuk kita di saat kita ditimpa musibah untuk mendengar apa yang keluar dari hati dan mulut kita buat pertama kali. 

Bayangkan, kalau perkataan pertama yang keluar dari mulut kita apabila ditimpa musibah adalah, " ****mak, cilake betul.." ?maka , tak ada apa-apa yang kita dapat daripada ujian Allah tu. Allah akan 
tapi, bayangkan kalau perkataan pertama yang keluar dari mulut kita apabila ditimpa musibah adalah, "alhamdulillah...asgtagfirullahalazim,," besar ganjarannya. insyaallah.

Ingat, jangan mengaku mukmin kalau anda rasa anda tak pernaah diuji. Walallhualam.

14 comments:

adamainaa.com said...

Assalamualaikum.

Alhamdulilah jika ujian tu dapat kita tempuhi dengan baik kerana, Allah swt tidak akan menurunkan ujian dan dugaan kepada hambaNya diluar kemampuan mereka.

Allah tahu kita kuat dalam menghadapi ujianNya jadi Allah berikan ujian itu ke atas diri kita. kita dapat melihat betapa sayang dan kasihnya Allah kepada kita sebagai hambaNya.

besar nikmat apabila kita bersyukur jika diturunkan ujian dariNya

Wallahu 'alam

fiq. said...

adamainaa.com : waalaikummusaalam.

betul, semua ujian yang Allah beri mampu kita tanggung dengan kesabaran. thanks for sharing =]

fairuz said...

aku selalu melatah. -___-"

farah hanim said...

hehe
kalo akq xpuas hati
kite jmpe kat court
hehhe :D
gerenti puas hatinye
konpem
hee=)

Lea IsNaw! said...

kena sentiasa bersedia kan
takut bile memikirkan pasa kematian...

fiq. said...

farah: jejom court,hahaha,,tak main le court, tak ley tumbuk2,,tak ganas lew

Lea: ye lah, siap sedia selalu, selamat beramalan ramadhan2 ni yea =]

fiq. said...

firus: biaselah tu kan, manusia =]

aimie amalina said...

waaa..betol!
Dia yang menulis kesedihan pada kita
Dia juga menulis kegembiraan pada kita...berdoalah =)

fiq. said...

aimiesuke nye quote dr aimie ni, thanks =]

bunbun said...

mekasih sebab share :)

Cik Ct said...

tol tue fiq.. setiap ujian ade hikmah nyer.. ct dh pernah rase.. benda tue terjadi bpe bulan yg lepas.. alhamdulillah, akhirnyer ct bhgia skang..

fiq. said...

bunbun: welc =]

Cik ct: wah, bagusnye, mesti rasa mcm nikmat kan, semua jadi sebab kita sabar dan syukur =]

hamzah ian said...

cepat je dah tengah ramadhan kan.. huhu

fiq. said...

hamzah: ia, pejam celik, pejam celik