Saturday, August 6, 2011

children`s punishment

Bismillahirahmanirrahim
Assalamualai  kum..kum

(ngeh)


masa kecik-kecik dulu kan, (eh, aku sekarang ni asyik teringat masa muda belia dulu je)
korang ingat lagi tak apa hukuman yang mak ayah korang kenakan untuk korang atas kenakalan korang? 

Biarpun kanak-kanak, biarpun sifatnya innocent kan, tapi hukuman memang tak lari dari kamus bergambar kanak-kanak. untuk kesakitan dan pengajaran. supaya besar nanti tak degil macam daging liat. Susah nak bentuk.

Mak aku pernah cerita, dulu ayah kitaorang pernah hukum kitaorang (aku dan 3 orang lagi adik beradik) atas satu kesalahan.


Pada suatu hari, ikan emas ke kaloi ayah aku dalam aquarium mati secara mengejut. Aku syak dia terkena serangan jantung pabila melihat muka comel (hidung penyet) kitaorang terlepek kat cermin aquarium masa mengintai dia. 

tapi, ayah aku nafikan bila dia nampak sekeping roti terapung di air aquarium tu (masa tu ikan tu pon dah mati) ayah kitaorang berang, dan dia cakap konon-kononnya si pembaling roti tu telah menyapu margerin/mentega/planta pada roti itu dan baling ke dalam aquarium untuk memberi makan kepada ikan tersebut.Oleh sebab itu, ikan tu pon mati mungkin sebab air tercemar dek minyak margerin dan mungkin permukaan air  aquarium itu dah tertutup dengan lapisan air. Oxygen tak sampai ke ikan kaloi. (manalah tahu, baru pandai berjalan tapi tak belajar sains lagi)

,,, apa jadi?

Ayah kita orang amik roti (yang terendam dalam air aquarium ikan kaloi yang dah mati tu) dan suruh kitaorang 4 adik beradik cubit dan makan sorang sikit...

notepad : perh,,bila aku pikir-pikir, gila hapa. Tapi aku tak ingat, mak aku yang cerita balik. kejam tak?kejam tak?


27 comments:

Lea IsNaw! said...

sedap tu roti tu?
hehehe

fiq. said...

Lea: sedap? nak sahur ngan roti tu? huhu

N I E S Y A B E L L A said...

bahahahhaha...lawaknya pak lang! haha

fiq. said...

niesya:itu bukan lawak lagi, itu boleh cetus kes bunuh tu,,,huhu

aimie amalina said...

pehhhh
dasat ahhh
kikiki
ingat smp bile2 kot..hehehe

fiq. said...

aimie:masa tu kecik lagi, makyg ingatkan

Nizam Ijam said...

roti jagung kot...hu2

khansyaa' al khairiyah mohd ujang said...

errrr. nak geli boleh tak ?. huuu

fiq. said...

nizam:roti jagung mende, roti kaloi

khansyaa:kita org makan selamber yaya je ...okok..haha

Ana Jannah said...

adatla kan kena hukum...saya kena rotan smpi birat2...deman 2 ari jap..pastu tobat dah x nak nakal...hehehe

Ana Jannah said...

adatla kan kena hukum...saya kena rotan smpi birat2...deman 2 ari jap..pastu tobat dah x nak nakal...hehehe

fiq. said...

ana jannah:awak baik, sampai terdemam2 hehe,, mesti rase neyesal gile

aziyati saidin said...

siapa si pembaling roti? ;)

fiq. said...

aziyat:masih misteri

HAFIZAH HAIRI said...

ewwww . haha

Abe Goreng said...

patut letak ikan mati skali atas roti tu.Baru jd sandwich.HAHHA

PENGALAMAN PERTAMA PUASA!

Elih Japahar said...

Ni mcm bunyinya penderaan je...bagi makan mcm tu,sedap tak??? lol :P

::siti norbaiti:: said...

pergh, sedap gle mkn roti cicah air free..haha..naseb baek da lupe kalo x mesti teringt ingt lg rasenye :)

alia najiha said...

haha . roti cicah kuah ikan :P
tp lia dulu kalu kena marah selalu
kena dengan hanger . memang haluuss ah rasanya . hek ! dulu dulu ..

Far8 budak baik said...

tu lahhh kau nakal sgt..
hahahahaha..aku ingt emak
aku cubit sampai lebam..
ketika ajar aku mengaji..
salah cubit salah cubit..
seyes sakit..hehe

fairuz said...

yewww baik aku lari rumah macam tu. petang baru balik comfirm roti tu adik2 dah habiskan. ahahahaha

fiq. said...

hafizah &abang goreng: ewwwww,,,sandwich?x nak aku..kecik2 makan bubur je la, sandwich tak bley hadam lagi =P

fiq. said...

Elih: kan? tak de pengajaran lerrrr...

fiq. said...

baiti: air free tu 1 aquarium. patplohpat hari pon tak makan, buat cecah ngan nasi =]

alia: tu hukuman secara halus. =]

farid aku tak tau lah aku yg nakal, atau org lain.

fairuz: cadangan kau paling best aku pernah jumpa..hahaha

syrupmasin said...

wuahahaha..sedap tuh..ade rase ikan seklai ta?? ohh ta igt kan..teringin pulak nk rase..

fiq. said...

syrup: try la pergi mane2 kolam ikan,,,lagi bnyk ikan lagi bagus,,, tak yah try yang dah mati pon okay =]

Cik Kasut said...

hahahaha sedapnye..x yah cicah milo ker apa ka..cicah ngan air ikan...