Tuesday, July 26, 2011

SEGMEN ILMIAH : JOM BERKONGSI HADIS SAMA-SAMA




assalamualaikum 
Bismillahirahmanirrahim


Alhamdulillah, maghrib-maghrib ni aku dapat tag dari Cik Iejjah untuk join SEGMEN INI. Terima kasih ye. okay, oleh sebab hari ini saya rasa sedih, jadi saya nak kongsikan beberapa hadis yang sesuai dengan pengajaran yang saya dapat hari ni, supaya dapat dijadikan ikhtibar kepada semua orang. Supaya juga, beri faedah kepada yang membaca, boleh juga sebarkan kepada orang lain.

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Duduk berseorangan lebih baik dari duduk bersama orang yang tidak baik, duduk bersama orang soleh lebih baik dari duduk berseorangan, berkata-kata perkara baik lebih baik dari diam, diam itu lebih baik dari berkata-kata perkara yang tidak baik. (Riwayat Baihaki dari Abi Zar)


Nabi Muhammad Saw dalam hal ini bersabda,
“ Allah Ta’ala menguji seorang hamba dengan bencana. Apabila si hamba sabar menerima, maka ia termasuk pilihan. Apabila ia reda menerima, maka ia termasuk orang istimewa.”



Hadis pertama di atas, menyarankan kita supaya kita membatasi percakapan kita. Bukankah berkata yang baik adalah lebih baik. Musuh tak dapat, dosa tak dapat, malah banyak benda yang kita boleh dapat. (sendiri fikir). Paling best, diam sahaja. Senang. 
Dan hadis kedua, tentang bencana yang Allah beri. Apa-apa pun yang paling penting, bak kata yong , rehda je, bila kita redha, insyaAllah, ada yang lebih baik nak Allah beri pada kita. Have fun.

Seterusnya, nak tag beberapa orang:

semua yang berminat

5 comments:

Syazwan Che Deraman said...

terima kasih sebab ada join segmen saya sebelum nie..welcome to mg bloglist..Perak dan Kedah. :)

Syafiq Mokhtar said...

thanks fiq..sangat terbaik.. tq sudi join..nanti sy listkan dalam entri khas k..semoga kita sama2 dapat manfaat dengan menyebarkan sabda Rasulullah ni.. :)

Unknown said...

terima kasih atas perkongsian hadis tersebut..mendalam maksud hadis tersebut,.. berckap untuk perkara yg baik2 and bermanfaat shje

nurshaf said...

Cik ct :boleh2, asalkan ikhlas =] hehe

cucu umie:alhamdulillah

Nurhasliza Nordin said...

Perkongsian yang bagus. Terima kasih.