Sunday, July 24, 2011

untuk lelaki, sila renungkan....

Assalamualaikum 
Bismillahirahmanirrahim


Lelaki, dalam perkahwinan mereka adalah ketua rumah yang wajib memimpin isteri dan anak-anaknya. Ini adalah tanggungjawab bukannya kerja sukarelawan atau bila dah sampai hobi je. Kalau buat, dapat pahala lagi. Tapi, kalau tak buat pulak, yah! dosa untuk kamu wahai lelaki.

Rata-rata lelaki sekarang nampaknya sengkek dari segi agamanya dan hartanya jugak, bukanlah nak tunjuk kita mata duitan tapi itu tanggungjawab diorangkan bila dah kahwin nak bagi nafkah. Jangan cakap bila dah kahwin, nak kahwin pun mintak duit pada bakal isteri untuk buat hantaran. Kalau tak ada duit sekali pun, usaha dan tak meminta-meminta pada isteri. Ukur baju di badan sendiri.

Aku cuma nak share satu statement dari hamba Allah ni:


"Tanggungjawab suami menanggung nafkah keluarga. Jika tanggungjawab ini dijalankan oleh isteri bermakna suami berhutang kepada isteri. Bayangkan jika isteri telah m'jalankan tanggungjawab ini selama 30 tahun? .....Banyak sungguh hutang suami kepada isteri....Tak terbayang akal bagaimana nak selesaikan hutang yang tertunggak... Semoga Allah dapat memberi petunjuk...."


Sudahlah  duit anak, duit minyak, duit baju, duit kereta, duit makan dan duit kopi mintak bini, ni, duit rokok pun mintak jugak! hurm, mana tak  jadi haram.

13 comments:

amir aizat said...

marilah bersama-sama kejar cita2,hehe

fiq. said...

cita2? ha, betul tu,,semoag berjaya! =D

syrupmasin said...

ermm..betol2 mane ta jd haram..

IEQAH said...

Oyeahhh Totally agree..
so lelaki sila baca ini..
Tapi ada yg bertagungjawab cume payahlaa nk cari kn

cucu umie said...

bagi ayie..kalo rase tidak berkemampuan tidak perlu lh fikir mahu mencari isteri..suami wajib memberi nafkah kepada isteri.

fiq. said...

betullah tu, carilah tanggungjawab tu kan...jangan nyusahkan anak orang =P

MisS HoNeY said...

gentleman..pls cme n read tis..heheh
i like :)

ir yien 9897 said...

Setuju...
laki sekarang ramai dah naik lemak manja tak bertempat...
kaum2 adam kena baca nie.. Wajib :)

fiq. said...

ir yien dan MisS HoNeY: betul, lelaki tolonglah baca

suriani azwan said...

betol kan..renung2kanlah wahai si lelaki...tenkiu blogwalking...n tahniah juga jd blogger pilihan...

sue perbs.. said...

besar nya tgungjawab laki.. tpi memang ada laki jdi surirumah isteri kerja.. dh terbalik dh

fiq. said...

sue itulah,,,,,,:tapi itu boley tahan lagi,,, kalau dia boleh tolong minie dia kemas rumah, jaga anak, masak, sidai baju, yang lelaki 'apa pon tak boleh' ni yang susah sangat2 =D

Khairul Amry Mohamad Puad said...

Betulah tu..tapi,kalau diihat sekarang ni.sesetengah keluarga yang tinggal di bandar2 besar,sara hidup tinggi.suami pula hanya bekerja biasa,tak salah rasanya kalau si isteri membantu meringankan beban si suami.Bukan meminta.tapi sekurang2nya dapat mengurangkan risiko rumahtangga goyah.saya fokus pada yang berpendapatan rendah...kalau yang mampu tu masih meminta,sila tampar 50 kali supaya kamu sedar.ahak