Sunday, May 8, 2011

a man whose manner are good...

Assalamualaikum dan selamat malam semua. Hari ni nak take time & write down something about our attitude, our behaviors. Bukan semua yang aku cakap ni betul (maybe...) dan kadang-kadang aku pon terlepas daripada melakukan kesilapan (dah menjadi fitrah). Benda yang paling senang sekali untuk kita detect seseorang tu ada sikap yang baik atau tidak adalah melalui percakapannya. Kerana mulut, badan binasa sebab Lidah itu tajam seperti pedang. Jadi:

" Bro, bila bercakap tu, jangan sampai buat orang sakit hati yer..."


- kalau orang ada buat salah kat awak, janganlah sampai nak maki-maki  macam tak nak kalah walaupon orang tu tak akan balas balik apa-apa yang awak cakap. Sebagai contoh, kita ke shoping complex untuk membeli belah, objektif: cari barang-barang yang tengah offer, fine. Jumpa Soflan yang herge RM6.99, cek2 kat kaunter dia trace, RM7.99. Sebabnya harga promosi yang dekat rak soflan tadi belum dicabut balik, sudah pasti awak akan cakap yang awak telah ditipu. "Wah, mana hak saya sebagai pengguna ni,," "pihak supermarket dah nipu saya ni, cuba nak mengaburi mata-mata kami sebagai pembeli".  


owkeh, fine, betol lah tu diorang yang salah, tahniah sebab berani mempertahankan hak anda sebagai pengguna, kesannya anda dapat harga seperti harga promosi, yeay, bravo2. kira bertuahlah kan? Padahal, memang kalau tak promosi pon nak kene beli jugak =p


Tapi bila dah dapat balik apa-apa yang kita nak tu, janganlah pulak p tambah api dalam hati beb dengan mengatakan .." teruklah supermarket ni, patotpon orang tak nak datang.." dengan slumbernya cakap mcm tu kat depan muka supervisor tu. Nada pulak dengan nada kencang dan sinis. Tahulah orang tu takkan balas, tapi dalam hati mesti cakap "teruknye orang melayu ni,haish..." agaknya orang yang kurang pendidikan ni, memang gitu, cakap ikot sedap hati je kan.


-di suatu kes yang lain time aku kat lab enjin untuk setellkan projek enjin, bersama-sama jugak dengan budak-budak robotik (yang pro, cet..). Kiteorang ada berborak-borak dengan diorang tentang macam-macam topik termasuk tentang budak 'kelainan upaya' mcm down syndrome, memang tak patut bila ada di antara budak-budak ni yang cakap " budak down sindrom ni, letak kat higway sorang-sorang, and so on,....bla2...", tak hengat apa lagi tapi apa yang pasti setiap kata-kata dia adalah kejam. Okay, bagi aku , rasa mcam nak smash balik, tapi biarkan aja (ada jugak balas)...


sampailah masa nak balik tu, tunggu bas dan aku balik dengan seorang kakak ni yang ada di tempat kejadian (kejadiaan di mana budak tu mengutuk mereka-mereka yang berkelainan upaya). Dia cakap "akak rasa sedih sangat bila dengan budak robotik tu cakap gitu, sebab akak ada adik down syndrome.. Akak tak boleh, akak sensitif sangat sebab akak sayang sangat kat adik akak yang tu...akak rasa sakit hati sangat, tadi akak sabar je, sebab tu akak keluar, turun, pergi surau..."


Huish, saya pon sama akak, mungkin dia tak pernah jumpa budak-budak macam tu kot. Pelik kan? Pelik kenapa lah dia kejam sangat sebab bercakap tak tengok kiri kanan.


Sekian entry marilah berbudi bahasa.





16 comments:

Far8 budak baik said...

okey pasni aku nk bercakap tgk muka
kau je..taknk pandang kanan kiri dahh
hahaha =p

nurshaf said...

eh, jangan, kene tgk kanan kiri lar,hahaha

adan said...

kena control la cara percakapan kan.. manusia biasa ar.. bila dah marah tu macam2 perkataan boleh keluar..

suka dengan ayat ni.. "kalau nak tengok keperibadian seseorang itu.. lihat la masa di uji sifat amarah nya.."

muse said...

budi bahasa budaya kita..heheeh

nurshaf said...

ha`ah kan,
"kalau nak tengok keperibadian seseorang itu.. lihat la masa di uji sifat amarah nya.."

tq all

Unknown said...

budi bahasa budaya kita...tapi skrg tgk masyarakat kurg budi bahasa...sedih ...;(

Nik said...

akak tak suka org yang tak pandai nak jaga hati org lain.tp kalau dia sakit hati pandai lak nak buat protes kan.

Unknown said...

bhase teruk sbb bodoh tuhh

nurshaf said...

akak: ye tu, lagi tak sedor diri tu...

mie: terus terang tu, bagus,hehe

nur maisarah said...

ish men kutuk budak oku pulak. budak zaman sekarang, cakap sebarang je. tak pikir hati orang langsung. sedih woo. budak syndrome pon ade perasaan jugak.

nur said...

berbudi bahasa amalan mulia..

Kasih nur azie said...

meh nyanyi lagu siti same same meh

aindzaya said...

budi bahasa budaya kita~
budi bahasa budaya kita~

sasa selamat said...

jom kempen jage mulut~^.^

Abu Huzaifah said...

ada akal kita guna... jgn ikut hati ye... :)

Unknown said...

btw, kalau nak cakap pon pandailah nak cover..n kne ingt, kta nie macam lah sempurna.. tak baik cakap pasal orng lain tpy diri sendiri tak thu,..lala