Wednesday, May 4, 2011

pintar cerdas tidak semestinya pada orang yang nampak mcm bijak

assalamualaikum.

setiap manusia di dunia ini dilahirkan dengan keistimewaan masing-masing yang tersendiri. Sama ada secara maujud atau lebih abstrak.Which is, kalau orang-orang yang berkelainan upaya (OKU) tu tak totally  useless ataupon dalam bahasa yang lebih rude, bodoh. NO.No.No. Tapi sebenarnya mereka ini mempunyai certain masalah atau kekangan yang perlu diubah sebelum potential mereka dapat diserlahkan. Percaya atau tidak? Anda-anda semua pernah tak menonton cerita-cerita orang-orang berkelainan upaya. Kat bawah ni adalah beberapa cerita yang berkaitan, tapi semuanya cerita hindustani.


**cerita ini adalah tentang Ishaan yang dikatakan seorang pelajar yang bodoh oleh guru-gurunya oleh sebab mereka tak tahu apa masalah pelajar ini sebenarnya sampailah pelajar ini dijumpai oleh guru yang  yang suspect dia sebagai pelajar dyslexic. 

Guru Ishaan ni telah mendidik Ishaan dengan menggunakan beberapa teknik berdasarkan pendidikan ke atas seorang pelajar dysleksia dan Alhamdulillah dia telah berjaya. akhirnya, Ishaan menjadi seorang top student di sekolahnya. Plus, Ishaan ni pon ada talent dalam melukis dan lukisan dia bukan calang-calang lukisan. Ini bukan sekadar cerita hindustan, tapi cerita ini menunjukkan bahawa itulah fitrah OKU dan 'every child is special' ... Macam kita tahu jugak, Albert Einstein (saintis yang sapa tak tahu, aku tak taw la) dulu pon seorang disleksix yang tak taw membaca, menulis, bengap dan etc, tapi dia telah pon menemui someone yang dapat mengubati kekangan dalam diri dia. selepas tu, semua orang mula nampak aura dia. Hebatkan. Pelukis hebat Leonardo Da Vinci pon seorang disleksia jugak hampa taw.



**second movie adalah 'My Name Is Khan' yang jalan cerita dia samgat obsem. 
Khan adalah seorang Autism, lebih detailed lagi, dia adalah seseorang yang mempunyai Asperger's sindrome (autisme lar) . FYI, autisme ini terdapat dua iaitu Asperger's sindome dan classic Autisme.

 Which is orang yang mempunyai Asperger's sindrome ini rata-ratanya ada tahap IQ yang sangat tinggi aka bijak atau genius walaupon mereka mempunyai bacis characteristic seorang autisme seperti tidak suka pada perubahan, ada dalam dunia sendiri dan etc. Inilah yang dikatakan 'special' . Definitely, mereka nilah selalunya tergolong dalam individu-individu pintar cerdas. sebabnya golongan seperti ini ada penghayatan yang tinggi, tumpuan yang tajam dan sensitif. 


**physical appearance (muka inesen) yang selalu kita lihat pada individu autisme. Tapi kita selalu kata mereka seorang nerd.

Individu-individu autisme ini memang biasa kita tengok macam apa pon tak tau, nampak blur dan kadang-kadang macam bisu, sebab dia langsung tak bagi respon kalau kita berinteraksi dengan dia. sebenarnya mereka nilah selalunya yang tergolong dalam kalangan mereka-mereka yang pintar cerdas, cuma sesiapa yang bertanggungjawab perlulah beri bimbingan emosi+mental dan etc kepada mereka untuk nampakkan aura mereka. Tak macam adik Adi Putra, bakat dia memang dah kita nampak dan hanya tinggal usaha-usaha untuk bagi dia jadi budak genius yang tahap tinggi gaban, tapi bagi kanak-kanak berkelainan upaya ni kita kenalah atasi kekangan yang ada pada mereka dahulu. Diibaratkan mcm main game pulak kan. 



**ini pulak '3 Idiots' , superpower kan, memang gifted and talented. 

sebenarnya antara kita semua ni, mesti ada masalah kelainan upaya, in another word, setiap pada kita ni mesti ada masalah dalam pembelajaran , mental atau kekurangan sekecil-kecil masalah adalah masalah disleksia. Kadang-kadang kita tersalah baca certain huruf atau ayat dalam text. so, jangan bongkak ye. Lastly, kindly visit our portal untuk children Gifted and Talented, UPSI CLICK SINI.



4 comments:

Cik Bambam said...

semua feberetttt citer hindustan CB!hahahha.. lebih2 lg ada aamir khan.. =D

3 idiots best sgt..!

jln cerita pon menarik.. belajar pasal autism pon dr filem jugak.. :P

nurshaf said...

yekan bambam.... best sangat pom citer tu patut suke taw...

Izyan Masri said...

CERITA HINDUSTAN YG NOMBOR SATU TU YAN TENGOK.KAT TV 2:D

~SYAZ~ said...

syaz suke tengok cerita my name is khan..
best siot!
lagi satu cerita 3 idiots tu..
dah berapa kali dah syaz katam..hehehe :D