Wednesday, May 25, 2011

What makes it extraordinary

Salam + selamat pagi buta

aku memang la macam ni, kalau cuti duduk rumah boleh tak tidor 24jam, tapi kalau dekat hostel, jangan harap. Pukul 10 dah lalu nak tido (macam pengantin baru kan..) Okay, tadi ada round-round kat Fb member sambil tengok-tengok photo dia. YaAllah, banyak gile okay gambar-gamabar food yang dia masak, handmade belaka semua. Bila aku tengok-tengok kan, makanan yang dia masak, almost semua aku dah try dan boleh kata selalu masak (==') macam Masak kicap Berlada(jee....), ayam masak lemak cili api, Sayur Goreng, Kari Ayam (ada jugak aku masak), tapi yang naiknya mood dan buat aku starving serta menggila nak duduk kat dapur dan masak, adalah kerana appearance masakan dia tu. In other word, masakan dia disertakan dengan hiasan sekali.

Korang imaginekan, kalau kite setakat masak kat rumah dan kadang-kadang untuk kita sendiri makan, lalu ke nak curving-curving tomatoes tu jadi bersegi-segi macam ini T-T:



Ha ini pulak, rajin sangatlah kalau Epal pulak ditarah-tarah bertukar menjadi rama-rama (bertukar!!) ... Haha, mungkin nak letak hiasan pada segelas air epal untuk diminum bersama adik untuk makan tengah hari disamping nasi putih dan telur goreng kicap. Istimewa untuk raja betul.



Kemudiaanya,selera ke aku untuk susah payah susun peach kat jelly untuk dimakan sendiri di kala petang yang membosankan. Makan sekadar teringin dan kadang-kadang tak habis makan buang.


Plus, Kari ayam dan masak asam pedas pulak dengan hiasan daun-daun hijau, bunga kantan & daun pudina complete ade.Memang tak dapat disangkalkan, elemen-elemen ni boleh dapat tingkatkan mood dan perasaan terhadap makanan yang biasa-biasa tu. Bukan apa, makanan tu memang sedap, tapi dah terlalu biasa, itu sebab  aku agak kagum tengok makanan-makanan yang dia buat. Sebab tu kalau tengok gambar je, kau akan rasa kagum dan rasa dia memang manusia terhebat atau yakin yang empunya gambar masakan tu memang dilahirkan pandai memasak. 

Kalau kat rumah aku, hiasan memang serba sederhana/ paling ringkaslah, paling beso dah pon kalau kau aku/mak aku letak daun sup je... Wink2,,,,itu dikira macam usaha nak menunjukkan yang kau memang rajin nak menghias bagai. Sebabnya kalau masak pun dah kira baguih la nak isi perut.

*Pic courtesy of GOOGLE

Notepad: Kan best duduk sebelah supermarket Tesco ke, boleh hari-hari pergi situ untuk masak-masak. Nak buat pizza, muffin, cheese cake! Sebab tak pernah buat. T-T


11 comments:

Abu Zafran said...

c.z pun tringin nak bljr tapi xde mase...hehehe

Addin said...

sy pun nak belajar tp belum sampai seru kot. haha

Syahirah Suhaili said...

waiseh! adiela baca entri fiq nie tros lapa..haha..bezla fiq pandai masak..hehe..adiela nak gak blaja masak..tapi kadang2 mcm xde bakat jek..ngehngeh..takpe2..nanti adiela coba byk kali lg..haha..

|| A r a W a n i || said...

hahahaha..
pengantin baru tdo pukul 10 yep?

ah... dh brapa thn jadi pengantin bru ni..
*shy*

. said...

cntekk la epal 2 .

mcm sush jep ..

Anonymous said...

aww aww ~ canteknyee jelly tuu , nampak sedap !

Shahrul Izwan said...

rajinnya hias makanan!
saya rajin makan je! hahaha! :)

Alif Haris said...

walau pun da ade orang yg tye, sy nak tye lagi .. pengantin baru tidur pkul 10 eh? haha

nurshaf said...

aLL: thanks for ur komen, appreciate it, luv it.

Pengantin baru tidur awal2 la, sebab penat..hahhaha

Waney Swift said...

comelnye,, creative :)

Yana Halim said...

utk akak yg bekerja & ada baby kecik, sempat masak 2 jenis lauk dah Alhamdulillah. nak hias2 tu x sempat ler. nak tengok blog pun berperang tepis menepis dgn baby kecik tgh ligat tu ha...ekekeke